Casino.no

Videresolgte suksess. Bjørn H. Grene bygde opp Norgesautomaten til en suksess. Nå er Norgesautomaten solgt til Betsson, og Bjørn arbeider med en konkurrent til nettstedet han var med og grunnla.

Bygger sin egen konkurrent

Artikkel er publisert: 2. May, 2013 kl. 12:06

DEL:

Han fant et marked som ingen hadde tenkt på, fikk nok PR til å begynne å tjene penger, og siden så han seg aldri tilbake. Nå er Norgesautomaten solgt til Betsson, og Bjørn H. Grene arbeider med en konkurrent til nettstedet han var med og grunnla.

– Det er egentlig PR som er bakgrunnen min, og det var gjennom PR-arbeidet jeg møtte Morten Klein og Arild Karlsen, forteller Grene. De tre kollegene startet Norgesautomaten i 2006, mens det fremdeles sto spilleautomater fysisk utplassert på kjøpesentre og kaféer rundt i Norge.

– Det var en sped start mens nettspill var relativt nytt. Vi traff planken, kan du si. Det gikk litt frem og tilbake, men det var en kjempefordel for oss at vi fikk masse PR til å begynne med, for eksempel i Dagsrevyen, VG og TV2. Det fikk opp kundegrunnlaget, som gjorde at vi begynte å tjene penger, som igjen gjorde at vi kunne kjøpe reklame, sier han.

– Vi satset alt vi hadde tjent det første året, på TV-reklame. Siden den tid så vi oss aldri tilbake, fastslår Bjørn Grene.

«Kyniske og ulovlige»

Han har drevet omstridt virksomhet, og karakteriserer det myndighetene bedriver, som et spill.

– Lotteritilsynet har brukt enhver sjanse de har hatt til å omtale oss som kyniske og ulovlige, til tross for at det ikke er sant. De spiller sitt spill, sammen med myndighetene, og i et slikt spill er ikke fakta det som står i høysetet, sier Bjørn Grene. Selv mener han å sitte med uomtvistelige fakta som støtter at det har vært fornuftig å bygge opp gode spilleautomater på nett:

– Etter at myndighetene tok bort de fysiske automatene, ble spilleavhengighet et lite problem i forhold til det det var da det sto automater på hvert gatehjørne. Men myndighetene er avhengige av å opprettholde et visst image på at dette er et problem og at den beste måten å unngå uønsket spilleadferd er å ha et monopol.

Spill-fascinasjon

Men hvorfor spill? Begynte det i barndommen, med kronespill på kaféen og enarmede banditter på danskebåten? Bjørn H. Grene legger ikke skjul på at fascinasjonen over spill har vært der hele tiden.

– Jeg jobber med gambling og er en gambler. Etter at jeg begynte å jobbe med det, blir det mindre tid til å gamble selv, men fascinasjonen er jo der. Det er viktig i en slik jobb at du kan identifisere deg med spillerne. Hva er det en spiller liker og ikke liker? Hva er du opptatt av når du spiller? Er det av å vinne, eller er det opplevelsen? spør han.

Svaret drar han like gjerne selv: Det er opplevelsen.

Underholdning

– Du vil ha verdi for pengene dine i form av underholdning. Det er det samme som når du går inn på et fysisk kasino. Du sier veldig ofte noe slikt som at: «I dag skal jeg bruke tusen kroner». Det er ikke snakk om at du skal inn og vinne ti tusen – du skal bruke tusen. Det er budsjettet for underholdningen på det kasinoet i kveld, alt fra vin og sandwicher til sjetonger og spilling på automater, sier Grene.

– Vi vil alltid hevde at vi er i underholdningsindustrien. Bare se på folk som spiller på våre merkevarer. Vi har dem i årevis, noe som er ganske uvanlig i bransjen. Levetiden på en kunde er tre-fire måneder. Når vi har dem mye lenger, betyr det at vi har gjort noe riktig i forhold til å skape trygghet og lojalitet rundt merkevaren. Det er de som er inne kanskje én til to ganger i måneden og bruker to til fire hundre kroner, som vi lever av – ikke dem som kommer og brenner av hele lønnskontoen på en dag og aldri kommer tilbake.

Bygger konkurrent

Gründerne solgte til det som da het Cherryföretagen, og nå er Norgesautomaten solgt for andre gang, til Betsson. Men Bjørn H. Grene arbeider fremdeles med nettspill. Nå skal han snart lansere en konkurrent til sin gamle suksess.

– Jeg er konsulent med oppdrag for Cherry. Jeg jobber med forskjellige felter innenfor nettspill, med fokus på nye markeder, forteller han.

I praksis betyr det at Cherry kommer til å rulle ut noe nytt, som Grene ikke kan si mer om ennå. – Vi kommer med et nytt, norsk brand, forhåpentligvis med offensiv og anderledes markedsføring. Spillerne krever mer kvalitet, og det skal vi levere, ifølge Grene.

Men blir det ikke litt som å finne opp kruttet på nytt, det å lage et nytt spilltilbud som skal konkurrere mot det spilltilbudet han selv har lagret tidligere? Absolutt ikke, mener han:

– Jeg pleier å si at jeg liker ikke å vaske, for det blir like skittent igjen. Men da sier svigermoren min at når du vasker en gang til, er det ikke samme skitten. Det blir på samme måten: Hvis vi prøver å finne opp det samme en gang til, vil vi ikke lykkes. Du er nødt til å ta det et steg videre. Nå er ikke bransjen ung lenger. Vi vet hva kundene vil ha, og hva de ikke får. Det skal vi gi dem, og da gjelder det bare å finne gode måter å fortelle dem det på, sier Bjørn H. Grene.

– Hva er favorittspillet ditt?

– Jeg er glad i Jackpot 6000. Det er en klassiker. Det jeg liker, er at den gir godt med premier, så du får som regel en ganske lang spilløekt. Men regnestykket mitt går nok ikke i pluss.

Skrevet av: Georg Mathisen

Kommentarer

kommentarer