Casino.no

Vi fant standen til Yggdrasil Gaming på ICE 2014, hvor vi slo av en prat med en engasjert CEO Fredrik Elmqvist (høyre). Bilde: Casino.no

ICE 2014: På stand med Yggdrasil Gaming

Artikkel er publisert: 10. Feb, 2014 kl. 12:14

DEL:

Yggdrasil Gaming er selskapet som står bak storsuksessen Jokerizer. Casino.no traff dem på deres stand på ICE-messen i London, og slo av en prat med CEO Fredrik Elmqvist. Vi fikk et interessant innblikk i hvordan det er å drive med spillutvikling.

Å besøke ICE Totally Gaming, verdens største spillmesse, er en opplevelse det er vanskelig å beskrive. Det er et enormt arrangement, med flere hundre forskjellige aktører i spillbransjen samlet på et sted. Her presenteres produkter og løsninger tilknyttet alle deler av spillindustrien, og vi så alt fra digitale spill og betalingsløsninger til fysiske rullettbord og spesiallagde “dealer”-kjoler for casinoverter. Kort fortalt: de hadde alt.

Se vårt fotoalbum fra ICE Totally Gaming 2014 på vår Facebook-side!

Skandinaver i folkehavet

Til vår store glede så vi at svenske Yggdrasil Gaming hadde en stand i messeområdet. Vi har skrevet litt om dem tidligere, da spesielt om deres svært populære spill Jokerizer, som bygger på det klassiske Jackpot 2000. I håp om å få litt innsikt i hvordan det er å drive med spillutvikling i denne bransjen oppsøkte vi deres stand, hvor CEO Fredik Elmqvist var mer enn villig til å gi oss en innføring i Yggdrasil’s virke.

Casino.no: – Etter suksessen med Jokerizer er det mange som er spente på hva det neste fra Yggdrasil vil være. Hvilke prosjekter holder dere på med nå? Har du en smakebit?

Elmqvist: – Jeg er glad du spurte! Vi har tre nye stortitler som skal lanseres dette halvåret – Winterberries, Robotnik, og Reef Run.

"Winterberries" er et helt nylig lansert spill fra Yggdrasil Gaming. Bilde: Casino.no

Først ut er Winterberries, en spilleautomat i en vinter-setting hvor bærene fryser i sin nåværende posisjon når en har tre eller flere på rad, og som beholder den posisjonen ved neste spin. I Robotnik har vi en robot i verdensrommet som lager Wilds [Multiplikatorer, red. anm] både før, under, og etter spin’et. I mai slipper vi Reef Run, som pågår i en undervanns-racing-setting, og vil være av interesse for seriøse spillere med høye gevinster.

Casino.no: – Hvor begynner egentlig prosessen når dere utvikler et spill? Spillene deres virker å ha usedvanlig høy produksjonsverdi – til tider ser det ut som noe som kunne vært laget av Pixar. Er det slik at dere klekker ut en “setting” som spillet skal finne sted i, og arbeider videre derifra?

Elmqvist: – Nei, vi begynner faktisk med den grunnleggende spillmekanikken – matematikken, om du vil – og klekker ut en spillmekanisme som er spennende og interessant for spilleren.

Casino.no: – Er “matematikken” viktigere enn presentasjonen?

Elmqvist: – Definitivt. Vi vektlegger åpenbart høy kvalitet på det visuelle, men til syvende og sist er det matematikken som lager et bra spill. Grafikken kan være hvor fin den bare vil; spillet må være spennende for at spilleren skal kose seg, og spenningskurven må være økende.

Casino.no: – Så når dere har etablert spillmekanikken går dere i gang med å etablere grafisk stil og setting. Hvordan er den prosessen?

Elmqvist: – Under den kreative prosessen gjennomgår spillene mye endringer underveis, og vi har en ganske demokratisk tilnærming til hvordan vi tar avgjørelsene. For eksempel skulle Jokerizer egentlig hete Jokerstars, og vi var ca halvparten for og halvparten mot å endre navnet. Da ble det til at vi slo mynt og kron om hva navnet skulle være.


Elmqvist viste oss deres kommende “Robotnik” på en storskjerm på standen.

Casino.no: – Hvor lang tid tar det å lage et spill, og hvor mye koster det?

Elmqvist: – Kostnad kan jeg ikke røpe så mye om. I forhold til tidsramme så tar det rundt 2 måneder fra den reelle produksjonen har begynt. Da har vi etablert matematikken, stilen, brukergrensesnittet og alt annet slik at det bare er å “kjøre på”. Medberegnet pre-produksjon tar det som regel en 3 måneders tid. Dette kan virke som litt lang tid, men vi er av den oppfatning av at spillere vil ha nye, gode, spill med relativt tette intervaller. Her føler vi at vi har truffet en fin balanse – det er ikke interessant for oss å lage en kjempestor portefølje av dårlige titler. Kvalitet over kvantitet.

Casino.no: – Vi ser at det er mange spillutviklere på markedet, og de fleste er her på ICE-messen. Hva vil du si skiller dere ut fra deres konkurrenter?

Elmqvist: – Vi har f.eks. en bedre og mer fleksibel backend – våre spill leveres med et mer fleksibelt API [Application Programming Interface, red. anm] som gjør at våre partnere selv kan tilpasse bonuser, innskudd, og premier etter eget ønske på en måte som passer deres casino. Dette vil etterhvert bli et krav i bransjen, men vi har gjort dette helt fra starten.

I tillegg er vi dyktige på å levere ting nære. Våre spill er ofte tyngre – mer megabytes – pga. den høye kvaliteten på grafikk og mekanikk, så det vil kunne føre til lengre lastetider. Men vi har en infrastruktur som gjør at våre spill lastes lokalt på flere steder i Europa nær der spilleren er, slik at lastetiden er bortimot ikke-eksisterende, og opplevelsen er sømløs i det store og hele.

Jeg kan gå gjennom en masse tekniske detaljer for deg, men det blir kanskje litt overkill. På et generelt plan kan jeg si at vi gjør ting mer effektivt og bedre enn våre konkurrenter. Det er summen av alle de små tingene som gjør oss såpass bra som vi er.

Casino.no: – Gir dette utslag i spillerlojalitet? Merker dere at spillerene setter pris på dette og kommer tilbake for å spille mer på deres titler?

Elmqvist: – All den tid vi er såpass nyetablerte og har en såpass kort “track record” er det litt tidlig å være veldig bombastisk på dette. Om et års tid vil vi ha en svært god oversikt. Men, tendensene så langt er meget bra, og hvis disse tidlige trendene fortsetter vil jeg absolutt si at vi har en utmerket lojalitet hos spillerne våre.

Casino.no: – Takk for intervjuet! Til slutt: Hva ser du for deg vil skje i bransjen de neste 5-10 årene?

Elmqvist: – Usikker, tidsrammen er såpass lang og det er en svært dynamisk bransje. Noen har lykkes med såkalt Social Gaming, men man trenger svært høy brukermasse for å gjøre det bra på det feltet. Vi vil iallefall fortsette som vi gjør nå, da vi allerede ser at vi gjør mye riktig.

 

Etter intervjuet tok vi kontakt med Bjørn Grene i Spilleautomater.com for å prøve å få noen tall fra dem på hvordan spillerlojaliteten til Yggdrasil’s spill er. Han svarte følgende:

– Jeg kan ikke avdekke konkret prosentvis hvor mange av våre spillere som spiller Jokerizer. Jeg kan derimot si at det er et spill som gjør det svært bra, og vi ser at mange som prøver det vender tilbake for å spille igjen på et senere tidspunkt. Vi er ekstremt fornøyde med både Jokerizer og samarbeidet med Yggdrasil Gaming. 

Kommentarer

kommentarer