Casino.no

Kan vi tro at det er sant? Media kalles den fjerde statsmakt. De skal stille spørsmålene folk lurer på, kritiske eller trivielle. Er det så lett når den største bidragsyteren økonomisk, eller superstjernen står i strålen fra søkelyset?

Kan vi tro at det er sant?

Artikkel er publisert: 16. Jul, 2015 kl. 14:02

DEL:

Media kalles den fjerde statsmakt. De skal stille spørsmålene folk lurer på, kritiske eller trivielle. Er det så lett når den største bidragsyteren økonomisk, eller superstjernen står i strålen fra søkelyset?

Petter Northug sonet sin promilledom med fotlenke i mai og juni. På et bilde en sportsfotograf tok under KM på 10 000 meter, har Northus feltets eneste knelange strømper – i tillegg i lite nøytrale orange farge. Det er lett å se at det er ei lenke rundt ankelen til Northug.

Først 2. Juli meldte Adresseavisen at skistjerna var ferdigsont. Det fikk de bekreftet i et intervju der de kåret Northug til Trøndelags mektigste idrettsperson.

Det var allment kjent at skistjerna skulle gjennom hjemmesoning med fotlenke, men ingen medier omtalte det med et eneste ord. Hvorfor? – En skulle tro det hadde nyhetens interesse, spesielt siden mediene nesten bor oppå Northug ellers.

Svaret er trolig at den mektige Northug-klanen tidlig signaliserte at de ikke ønsket noen redaksjonell omtale av fotlenke-soningen før den var over.

– og hadde noen redaksjoner ikke respektert det ønsket, kunne represaliene fort blitt at den aktuelle avisen kom bakerst i informasjonskøen neste gang Northug fant på noen sprell.

Money talks

Norsk Tipping og Rikstoto legger igjen enorme summer i de største mediehusene. VG, Dagbladet og Nettavisen har egne sportsspillredaksjoner på både odds og trav. Totalt umulig om de ikke hadde vært kommisjonærer og digitale samarbeidsparnere med monopolistene på spill her i landet.

Nettavisen er landets største kommisjonær. VG landets mest leste papiravis har også egne nettsider der du kan levere alt fra Lotto til odds og trav-bonger.

I tillegg til affilates, (kommisjonæravgiften som nettstedet får når du klikker deg inn for å levere bongen din) dreier det seg om flere millioner i reklamespots.

Trolig utgjør disse summene totalt rundt 50 stillinger på VG-huset f.eks. Nettavisen har gått fra dundrende underskudd til å bli en suksesshistorie. I tillegg til “klikk”-titler er det  utvilsomt pengene fra monopolistene som har bidratt med å vende røde til grønne tall.

Så langt alt vell – det er da ikke ulovlig å tjene penger.

Dog: Hvordan løser de nevnte mediehus situasjoner der Norsk Tipping er en part av en sak de skal omtale? Du biter da ikke hånda som gir deg mat, og det som står på trykk må også være sannferdig.

Løsningen er å forsvare statsmonopolisten i kommentarer. Ikke omtale deler av saker som kan skade omdømme til storkunden, og finne frem gladsaker i stedet.

Siste tilfelle er John Arne Riise-saken. Hvorfor har ingen medier tatt saken videre til en ekspert/advokat på arbeidsrett. Kan en sponsor kontakt avvise at Riise får utøve sitt arbeidsbrød i Tippeligaen? Er det andre muligheter som åpner for Riise-spill her hjemme? Er det ikke noen som mener noe om saken i fotball-familien? Noen må da ha noe interessant å komme med, ut over at kommunikasjonsavdelingen til Norsk Tipping er den eneste som får mikrofontid? I tillegg bruker kommentator Truls Dæhlie en side til å forsvare enerettsmodellen og dens innhold, Norsk Tipping og slår fast at det er umulig for Riise å komme tilbake med Betsson-ambassadør-status.

Hvorfor har ingen medier stilt spørsmålet er det greit at en sponsor har så stor makt som monopolisten Norsk Tipping tydeligvis har? Er det sunt for troverdigheten at man blander spill og sport, og (manglende) redaksjonell omtale med å ringe kontofonen? Burde ikke noen annen enn VG-kommentator Truls Dæhlie slått fast at det var umulig for Riise? Saken har da en langt bredere plattform enn som så? Om en kjenner til det økonomiske aspektet, blir ikke kommentaren til Dæhlie bare troverdig?

Derfor: Kan vi tro det er sant det som står i avisa når VG/Dagbladet/Nettavisen eller andre riksmedier mener noe om spillmonopolet?

Rolf Hansen/post@casino.no

 

Kommentarer

kommentarer