Casino.no

Kjemper de en tapt sak? Norske myndigheter gjør et nytt forsøk på å stoppe utenlandsk spillreklame. I kampen for å beskytte spillmonopolet, går Lotteri- og medietilsyn til kamp mot det de mener er brudd på norsk lov om spillreklame fra utenlandske spillselskap.

Kjemper de en tapt sak?

Artikkel er publisert: 19. May, 2015 kl. 14:01

DEL:

Norske myndigheter gjør et nytt forsøk på å stoppe utenlandsk spillreklame. I kampen for å beskytte spillmonopolet, går Lotteri- og medietilsyn til kamp mot det de mener er brudd på norsk lov om spillreklame fra utenlandske spillselskap.

Da er det kanskje dumt å starte korstoget i urent trav? Norske myndigheter refererer til at de samme spillselskapene i 2014, kjøpte tv-reklame for 400 millioner kroner. Dette er brutto-tall, der rabatter ikke er medregnet. Alle med litt inngående kunnskap til markedsmekanismer og spillbransjen vet, at spillselskapene har en voksen rabatt på kjøp av reklamespoter.

Casino.no har tatt en ringerunde til forskjellige selskap, og fått opplyst at det dreier seg om minimum 50 prosent rabatt, opp mot 70 i engelte tilfeller.

Da er tallet under 200 millioner kroner. Med tanke på Rambøll-rapportens bruk av feil tallmateriale, burde kanskje noen ha tatt de samme telefonene som oss?

Tung materie

Uansett er norske myndigheters korstog rettet mot Tv-kanaler som TV3, Viasat, Fox og Vox. Felles for disse fire, er at de er stasjonært med signaler fra England. Dermed gjelder britisk lovgiving, og senderettsprinsippet herunder. Spillselskapenes reklame er target, der det er snakk om .com-domener. Nordmenn kan spille hos disse, selv om det i 2008 kom et forbud til bankene om å kjøre overføringer til spillselskapene. Det løste bransjen ved å outsource pengeoverføringene til en nøytral 3. part.

I første kvartal 2015 var Unibet en større kunde enn Norsk Tipping på reklamekjøp. Det norske spillselskapet bruker mesteparten av sitt budsjett på TV2 eller reklame indirekte ved å gjøre de største mediehusene til kommisjonærer. Reklame kan være så mangt, og Norsk Tippings bruk av reklame i butikker og kiosker er ikke medregnet i tallmaterialet. Trolig er ikke resten av bransjen i nærheten av samme investeringer som Norsk Tipping når alt er regnet inn.

“casen” til norske myndigheter er at de ikke kan overstyre lover i et annet land. Dermed må de spørre pent og høflig de Tv-kanalene det gjelder. Det er tvilsomt om noen av de kanalene takker nei til mange millioner – om noen ikke slår lovens klubbe i hodet på dem.

Den klubba finnes i EØS-landenes overvåkningsorgan Esa, som i så fall er neste instans for norske myndigheter. Den vegen tar flere år, og vil koste mye tid og penger. I bunn for en vurdering derfra vil flere villkår bli vurdert. Et er at det må føres bevis for at TV-kanalene bevist har etablert seg i det aktuelle landet, for å omgå forbudet med spillreklame.

Reprise?

Denne kampen har pågått før. Svenskene prøvde seg i 2003 for å få bukt med alkoholreklame. Den endte med rettrett etter flere år, og tilbake til start for å bygge opp saken på nytt. Nettopp fordi lovverket er så omfattende som det er.

Hørt historien før? Trond Giske kontaktet britiske myndigheter i 2009, for å komme pengespillreklamen via de nevnte TV-kanaler til livs. Svar: Nei

Tidligere Statssekretær Mina Gerhardsen (Nå Actis-generalsekretær) foretok den samme henvendelsen i 2013, der britene foreløpig ikke har brukt energi på å svare. Dette i følge Hamar-utvalget.

På sidelinjen i denne debatten sitter norsk media, som trolig meget vell kunne tenke seg de samme million-inntektene fra spillselskapene, som sine utenlandske kollegaer.

Ser man til Danmark, er lisensregimet blitt en god oppside for danske spill. Den tidligere monopolisten valgte å møte konkurransen med bedre tbp og betingelser for sine spillere. Man har innsett at Lotto-spillere er en utdøende generasjon, og dermed fokusert på å gjøre seg konkurransedyktig på odds og casino. Trolig er dette et markedsbilde også norske myndigheter må forholde seg til etter hvert.

Da spørs det om det ikke er bedre å bruke energien på den kampen.

Rolf Hansen/post@casino.no

Kommentarer

kommentarer