Casino.no

Ny kamp mot tv-reklame for utenlandske spillselskap Medietilsynet og Lotteritilsynet har tatt kontakt med mediemyndighetene i Storbritannia, Spania og Nederland i et forsøk på å stanse den stadig økende ulovlige pengespillreklamen mot Norge.

Ny kamp mot tv-reklame for utenlandske spillselskap

Artikkel er publisert: 30. Sep, 2015 kl. 11:35

DEL:

Medietilsynet og Lotteritilsynet har tatt kontakt med mediemyndighetene i Storbritannia, Spania og Nederland i et forsøk på å stanse den stadig økende ulovlige pengespillreklamen mot Norge.

I to undersøkelser utført av Nielsen Media Research i 2014 og 2015 for Medietilsynet kommer det frem at omfanget av pengespillreklame rettet mot Norge er økende. Markedet for ulovlig pengespillreklame har økt fra 423 millioner i 2014, til 609 millioner kroner i 2015. Dette er en økning på 44 prosent på de siste ti månedene

Samme utfall?

Dette slaget er prøvd kjempet før, og casino.no har omtalt saken grundig her:

http://www.casino.no/2015/kjemper-de-en-tapt-sak/

Ap-statsråd Trond Giske (2009) og Ap – statssekretær Mina Gerhardsen (2013) har rettet de samme henvendelser tidligere. I 2009 ble svaret nei. Henvendelsen fra 2013 er fortsatt ikke besvart i følge de kilder casino.no besitter.

Årsaken er selvsagt at for eksempel TV3, Max og Viasat4, ikke trenger å forholde seg til norsk lov på dette området. Derimot er det lovgivningen i landet det sendes fra som gjelder. Det dreier seg om enorme inntekter for de respektive tv-kanalene, der TV3 alene har omsatt denne type spillreklame for 150 millioner kroner siste år.

Medietilsynet, i samarbeid med Lotteritilsynet, har i brevs form tatt kontakt med mediemyndighetene i Storbritannia, Spania og Nederland for å hindre at pengespillreklamen vises på norske TV-skjermer.

De har to måneder på seg til å besvare den norske henvendelsen .

Ikke reele tall

Nå skal en være forsiktig med å ta tallene fra Lotteritilsynet og Medietilsynet for god fisk. Som casino.no har skrevet før, er det betydelige stor-kunde rabatter på denne type tv-reklame. Alt fra 50-70 prosent er ikke uvanlig.

Samtidig snakkes Norsk Tippings reklamebudsjett ned, og reelt sett er monopolisten en liten fisk i havet hva tv-reklame gjelder. Dog er det ikke hensyntatt hva Norsk Tipping legger igjen i norske mediehus, der man har inngått betydelige samarbeidsavtaler. Dette gjelder både kommisjonærstatus og som annonsør. I tillegg finner du knapt en matbutikk eller kiosk som ikke teppebomber deg med alle millionene du kan vinne i Lotto.

Selvsagt er forskjellen at Norsk Tipping har lisens, mens de utenlandske konkurrentene ikke har det for det norske spillmarkedet.

IP-blokkering

IP-blokkering er et av virkemidlene som har blitt lansert for å stoppe utenlandske spillselskaper. Det betyr at norske kunder som befinner seg i Norge vil få nye hindringer å komme rundt for å spille hos utenlandske nettcasino, poker og odds-tilbydere.

Administrerende direktør i Norsk Tipping Torbjørn Almlid sier til NRK, at dette er noe de stiller seg bak som et godt virkemiddel.

– IP-blokkering på utenlandske aktører kan være et aktuelt spor. Noen land har tatt det i bruk med vekslende hell. Det er et kraftig tiltak, men det bør vurderes, mener vi.

Kommentarer

kommentarer