Casino.no

TV2 fikk kritikk for oddstips Kjetil Rekdals tippetips på TV2 måtte tåle kritikk i Pressens Faglige Utvalg(PFU) Det var ikke fordi "I" sine oddstips var direkte dårlige, men at samarbeidet med Norsk Tipping ikke fremgikk tydelig nok.

TV2 fikk kritikk for oddstips

Artikkel er publisert: 29. Oct, 2015 kl. 1:07

DEL:

Kjetil Rekdals tippetips på TV2 måtte tåle kritikk i Pressens Faglige Utvalg(PFU) Det var ikke fordi “I” sine oddstips var direkte dårlige, men at samarbeidet med Norsk Tipping ikke fremgikk tydelig nok.

Sakens kjerne berører det utstrakte samarbeidet Norsk Tipping har med de største mediehusene her i landet, der monopolisten har gjort disse til rene digitale kommisjonærer.

Nettavisen var Norges største kommisjonær i 2014, og har godt selskap i kollegaer som TV2, VG og Dagbladet for å nevne noen. Disse selger spill til Norsk Tipping og Rikstoto for store millionbeløp hvert eneste år. Summer som blant annet har gjort sitt til at mediehuset Nettavisen har snudd blodrøde regnskap til solide overskudd. Eller som gjør sitt til at mediehusene kan holde en stor stabb med ansatte lønnet.

Hvorvidt det redaksjonelle kritiske blikket kan blendes av de vitale millioninntektene Norsk Tipping legger igjen hos den 4. statsmakt, har vi omtalt tidligere.

Denne saken handler om Vær Varsom Plakatens(VVP) punkt 2.6, der en leser mener seg ført bak lyset av både TV2 og VG. Erik Iversen klikket nemlig på saker de to nevnte nettavisene hadde liggende ute i den tro at her omhandlet det redaksjonelle saker. Han fikk snart erfare at det var tippetips med lenker direkte til Norsk Tippings hjemmeside for innlevering av spill. Dermed slår VVP 2.6 inn på at leseren ikke blir informert om at dette er såkalt sponset/betalt innhold.

TV2 ble felt mens VG gikk klar denne gangen. TV2 slapp dog med kritikk, som er den mildeste form for fellelse i PFU. Dette ble begrunnet med at en her sto ovenfor et hittill ukjent terreng.

Leggspark på lottotrekninga

VG hevdet at mediehuset har den tydeligste merkingen av samarbeidet med Norsk Tipping av alle norske medier. I tilsvaret anmodet VG om at PFU brukte sin initiativrett til en samtidig vurdering av de andre medienes praksis for merking – i særlig grad NRKs sendinger.

Da hadde man naturlig nok Lotto-trekningene i tankene, som trolig er Norsk Tippings beste reklameplakat ut til publikum i prime time lørdags kveld. Det i et samarbeide med NRK, der ingen reklame er tillatt.

Rolf Hansen/post@casino.no

Kommentarer

kommentarer