Casino.no

Bygger best brands på gatenivå – men flest spiller online

Artikkel er publisert: 3. Oct, 2016 kl. 22:13

DEL:

Gjenkjennelseseffekten er større blant briter på brands i spillbutikker enn online, men 2 av 3 briter har flyttet sine innsatser over på nettet.

Det er en undersøkelse med 1000 unike voksne spillende briter fra i sommer som tar for seg blant annet hvilken verdi de klassiske “kommisjonærene” har for å bygge brands blant de britiske spillselskapene. I en tid der markedet i UK er regulert opp for flere lisensierte aktører, er det faktisk de selskapene som også kan tilby spill over disk, som scorer høyest blant det spillende britiske publikum.

67 prosent av de spurte dro kjensel på William Hills brand som spillbutikk, mens både Ladbrokes (65 prosent) Paddy Power og Betfred (59 prosent), alle scoret høyere enn noen av de spillselskap som kun opererer online i undersøkelsen. Bet365 fulgte deretter med 52 prosent, Betfair 51 prosent, 888 med 44 prosent og overraskelsen Sky Bet med 38 prosent.

Ingen av disse rakk opp til The National Lottery på hele 71 prosent gjenkjennelseseffekt.

Går man i dybden på undersøkelsen er det William Hill og Paddy Power som scorer høyest på antall spillere som bruker samme operatør både online og offline.

Digitale cash brenner

Ladbrokes var det brands som var mest brukt blant britiske gamblere online eller offline med 31 prosent. Deretter fulgte Betfair og Coral på henholdsvis 29 og 27 prosent. Dette er selvsagt svært gode nyheter for den kommende fusjonen mellom nettopp Ladbrokes og Coral. Analytikere slår fast at markedsvinneren i UK de neste årene vil bli sammenslåingen av Paddy Power og Betfair.

Undersøkelsen viser også at spillbutikkene holder lenger på sine gamblere enn online-sektoren. 30 prosent av de spurt svarte at de gjerne kunne stenge sine aktive spillekontoer i løpet av de seks neste månedene. Her kom 888 – brandet “best” ut med hele 59 prosent fulgt av Bet365 på 47 prosent. Bildet forteller trolig at det er enklere å svi av online-cash framfor real-cash over disk. Konklusjonen i dette punktet er at online spillselskapene er flinkere på spilldrivende reklame for å trekke til seg nye kunder. Samtidig er de flinkere på å maksimalisere inntjeningen per kunde før han skifter beite/slutter å spille.

Odds og bonuser er en nøkkel til å trekke til seg nye spillere, men slo forskjellig ut fra brands til et annet i undersøkelsen. For eksempel svarte 55 prosent av 888.com sine spillere at dette var viktig for at de skulle åpne en konto, mens samme tall var 26 prosent hos William Hill og 24 prosent hos Betfair. De hadde dog den høyeste andelen kunder som åpnet konto fordi best odds betydde noe med 33 prosent. Samme andel svarte at brukervennlighet på app og nettside var viktigste årsak til at de foretrakk Bet365.

På skalaen hvor fornøyd kundene var kom 888.com best ut med 75 prosent, der det var et “hav” ned til neste operatør som var Ladbrokes med 30 prosent. “Best” i kategorien sterkt misfornøyd med spillselskapet, kom Ladbrokes ut på 30 prosent. Her fikk William Hill og Paddy Power bare fem prosent av “stemmene”.

Rolf Hansen/post@casino.no

Kommentarer

kommentarer