Casino.no

Coolbet med flying start Det norskeide spillselskapet Coolbet har på to måneder fått rundt 8000 kunder, og omsatte for hele 25 millioner kroner under fotball-EM. Det med et minimalt markeds-budsjett.

Coolbet med flying start

Artikkel er publisert: 14. Jul, 2016 kl. 10:38

DEL:

Det norskeide spillselskapet Coolbet har på to måneder fått rundt 8000 kunder, og omsatte for hele 25 millioner kroner under fotball-EM. Det med et minimalt markeds-budsjett.

16. mai rullet Jan Svendsen ut sitt første konsept i nystartende StayCool Ltd. Spillselskapet Coolbet med målgruppen i nordiske landene og i Estland, der spillselskapet har kontorer og lisens. Tirsdag fylte Averøyværingen og gründeren Svendsen 55 år hjemme i Tallinn, der han fornøyd kunne slå fast at de første to månedene har gått over all forventing.

– Vi startet på null 16. mai, og har nå rundt 8000 registrerte kunder hos Coolbet. Vi ligger en måned foran skjema. Starten har gått over all forventing, og vi er svært fornøyd etter to måneder på markedet. Det er bare positive tilbakemeldinger fra kunder, og vi ser at vi har truffet godt med konseptet, innleder Jan Svendsen.

55-åringen grunnla NGG (NordicBet/Triobet/Tobet) og bygde også opp australske Centrebet til et stort selskap, samt hjalp Norsk Tipping til å starte opp Langoddsen. I tillegg har han erfaring fra selskaper som Playit og Bwin i sine 30 år i bransjen som startet med en jobb i Kesak på slutten av 1980-tallet.

http://www.casino.no/2016/den-nye-gutten-klassen/

Jan Svendsen

Ikke på tv

Coolbet ser du lite promotert i tv-ruta, der “alle” de andre spillselskapene retter sin oppmerksomhet mot det norske markedet. Nykommeren satser i stedet på sosiale medier og andre nettsteder. Så langt har det vært en vinnermelodi, der for eksempel budsjettmålene for fotball-EM ble overgått med glans.

– Vi omsatte for over 25 millioner kroner under mesterskapet i Frankrike, noe som var langt mer enn budsjettert. Vi ga høyere favorittodds gjennom hele mesterskapet enn våre konkurrenter, og det er i tråd med vår strategi om å være konkurransedyktig på sportsbook. Det var uten nesten noen som helst form for markedsføring, forteller Svendsen videre.

Fotball – EM i Frankrike genererte en rekke uventende resultater, og det pleier å bety gode dager for spillselskapene. I Coolbet betyr det i klartekst ny-ansettelser og litt mer volum i markedsføringsbudsjettet.

– Vi hadde budsjettert med en margin på 3,5 prosent, men endte til slutt opp med over 10 prosent. Det er selvsagt tall vi er svært fornøyd med og noe som indirekte fører til at vi nå ansetter 12 nye personer i selskapet.

Åpenhet

Det sies at de 30 000 første kundene er tøffe å få registrert for et nystarta spillselskap, der de 10 000 første er knalltøffe å få inn i hus. Det er gjerne de første inn som er mest dedikert og på jakt etter gode odds og betingelser. Det er også denne kundegruppen som sprer det glade budskap videre.

Coolbet er ikke på børs som de største konkurrentene alle er. Da er man heller ikke avhenging av å kamme inn den jevne fortjenesten hvert kvartal, og kan i stedet ha fokus på å vokse i et roligere tempo – med for eksempel høyere odds i sportsbook som et fortrinn.

– Det er først og fremst produktet vi skal vokse på, og vi gjør ting i vårt tempo og på vår måte. Vi tjener mindre penger enn konkurrentene våre nå, men har fokus på å bygge volum som på sikt vil gi oss høyere inntjeningspotensiale. Vi trenger ikke 9 prosent margin som de større konkurrentene våre, men kan i stedet klare oss med 3 prosent. Det er opp til oss selv hvor store vi skal bli, sier Svendsen.

Nettpoker er ikke like brennhett som for ti år siden, og har vært på retur de siste 6-7 årene i antall spillere. Svendsen vil trolig åpne for pokerspilling i løpet av 2017, og foreløpig byr Coolbet sine kunder på casinospill og sportsbook. Der kan du på hvert spilleobjekt se den totale omsetningen, og spillselskapet setter åpenhet ovenfor omverden høyt.

– Vi står frem med navn og ansikt på hjemmesiden vår, og har i tillegg fått mange positive tilbakemeldinger på at vi spiller med åpne kort rundt hvor mye det er spilt for i de forskjellige objektene. Jeg har holdt på i 30 år og vet hvordan folk spiller, men det blir spennende å se når neste selskap følger etter. Det er en hyggelig service for våre kunder der åpenhet er viktig for oss. Det skal vi fortsette med, avslutter Jan Svendsen i Coolbet.

Rolf Hansen/post@casino.no

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

kommentarer