Casino.no

Million-jaget fortsetter Lotteritilsynet forteller at Norsk Tipping har lov til å markedsføre seg i Norge, så langt det er nødvendig for å konkurrere med de utenlandske spillselskapene.

Million-jaget fortsetter

Artikkel er publisert: 20. Jun, 2016 kl. 8:20

DEL:

Lotteritilsynet forteller at Norsk Tipping har lov til å markedsføre seg i Norge, så langt det er nødvendig for å konkurrere med de utenlandske spillselskapene. 

Om du er lei av å høre om alle Lotto-millionene du kan vinne – går du mørke tider i møte.

Lotteritilsynets kamp mot tv-reklamen til de utenlandske spillselskapene og deres norske ambassadører er akkurat rullet ut i sosiale medier, og fikk en blandet mottakelse på tilsynets egen hjemmeside:

http://www.casino.no/2016/like-ansvarlig-som-en-3-aring-en-godteributikk/

Casino.no kontaktet kommunikasjonsdirektør Anne Mette Hjelle for å høre hvordan de opplevde mottakelsen av den nye kampanjen som skal informere nordmenn om hva som er lovlig og ikke lovlig spillselskap-reklame gjennom tv-ruta.

– Filmen vår har i per i dag fått 250 delinger og snart 300 likere, mens noen få er “sinte” eller “ler”. Det er greit. Mange driver også ren trolling og vi finner ingen grunn til å gå i dialog med dem. De saklige kommentarene har vi svart på. I tillegg får vi mange tilbakemeldinger direkte til oss i andre kanaler, som er positive til det vi gjør. Det er for tidlig å konkludere på hvor effektiv filmen er, men det skal vi selvfølgelig gjøre etterhvert. Det viktige for oss er at det norske folk får med seg hva som er lov og ikke lov, innleder Hjelle.

Hovedargumentet til mange nordmenn er at de opplever Norsk Tippings tv-reklame som like “offensiv” som de utenlandske spillselskapene. Lotteritilsynet ønsker å beskytte barn og unge fra spillreklame gjennom tv-ruta før klokka 21 om kvelden, mens det er innafor å eksponere den samme aldersgruppa for Norsk Tipping-reklame ved kjøp av is og brus på en nesten hvilken som helst Narvesen eller Rema1000-butikk.

Uproblematisk ambassadør

I TV-reklame settingen spiller også ambassadører en vesensrolle, og der har Norsk Tipping sikret seg Ole Gunnar Solskjær med på laget. “Sunny”, som har en naturlig stor appell til den yngre garde, skal ikke stå for spilldrivende reklame. Så dann ser ikke Lotteritilsynet noen utfordringer med Norsk Tippings gallionsfigur.

– Det kommer helt an på hvordan han vil utøve sin ambassadør-rolle. Norsk Tipping har for øvrig lov til å markedsføre seg i Norge, så langt det er nødvendig for å konkurrere med de utenlandske spillselskapene, forteller Anne Mette Hjelle.

http://www.casino.no/2016/solskjaer-ambassador-norsk-tipping/

Norsk Tipping forteller nærmere om Molde-trenerens rolle for det statseide spillselskapet.

– Solskjærs ambassadørrolle vil være knyttet til aktiviteten spillemidlene skaper i samfunnet, og samarbeidet selskapet har med idrettens organisasjoner. Han vil altså ikke dukke opp i for eksempel Lotto- eller Oddsenreklamer.Norsk Tipping kan ikke markedsføre sine spill mot barn og unge under 18 år. Derfor er begge parter bevisste på at rollen hans verken skal kobles til salg eller markedsføring av spill, sier kommunikasjonsrådgiver Anne Marie Sletten i Norsk Tipping.

Rolf Hansen/post@casino.no

 

Kommentarer

kommentarer