Casino.no

Moralens vokter syndes i beste sendetid Før EL-kampen mellom Sevilla og Molde ble seerne tilbudt odds fra et utenlandsk spillselskap. Sendinga var produsert av Norges Fotballforbunds eget produksjonsseskap.

Moralens hellige vokter syndet i beste sendetid

Artikkel er publisert: 26. Feb, 2016 kl. 23:41

DEL:

Før EL-kampen mellom Sevilla og Molde ble seerne tilbudt odds fra et utenlandsk spillselskap. Sendinga var produsert av Norges Fotballforbunds eget produksjonsseskap.

Penger er penger har casino.no skrevet om tidligere i anledning den nye tv-avtalen der NFF solgte rettighetene til Discovery.

http://www.casino.no/2015/penger-er-penger/

Valg

Sist uke dro forbundet opp pengekortet framfor moralkortet på nytt – og det i beste sendetid under Sevilla-Molde som ble sendt på Max. Produksjonen rundt kampen var det Ullevaal Media Center(UMC) som stod for. Dette selskapet eies av Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund.

Før kampen ble seerne blant annet tilbudt fem ganger pengene i odds fra spillselskapet ComeOn – på at Molde scoret først (Skjermdump) Det er ikke første eller siste gang EL-kamper har blitt vist på norske tv-skjermer med oddstilbud fra Norsk Tippings konkurrenter. Fellesnevneren er dog at det er UMC som står for produksjon, og som stilltiende aksepterer at deres produksjonsflate også vil inneholde spillselskap-reklame.

Det er UEFA som sitter på rettighetene til Europe League, og siden Max sender fra London, er det AMT-direktivet og britisk lov som gjelder. Dermed har spillselskapet ComeOn kjøpt reklamen, og som produksjonsselskapet da må akseptere skal on air i deres sendeflate.

Det spesielle her er at NFF tidligere har satt begrensninger på spillselskap-reklamen i forbindelse med kamper fra Tippeliga og norske landskamper. NFF har også frontet et bastant syn på hvor stor motstander de er av reklame for utenlandske spillselskap på norske tv-skjermer. Dette fordi Norsk Tippings bransjeeksklusivitet, og ikke minst posisjon, alltid forsvares med nebb og klør i alle sammenhenger der Norsk fotballs store sponsor er truet. Unntaket ser dog ut til å være de settinger der UMC eller NFF kan tjene penger på litt lefling med moralens verdier.

I et intervju med NRK forteller UMC og NFF at de kunne latt være å produsere sendingen, men valgte å gjøre det av rent forretningsmessige grunner.

– Det hadde blitt sendt reklame for utenlandske bettingselskaper uavhengig av hvem som produserer sendingene, er alt administrerende direktør Espen Graff har å mene om valget UMC tok mellom moralens verdi eller pengene.

I helga er det fotballting der valg av ny president og nytt styre står på plakaten søndagen. Mulig oppfatningen av etikk og moral endres fra neste uke av, om ikke penger er penger fortsatt da?

Rolf Hansen/post@casino.no

 

 

 

Kommentarer

kommentarer