Casino.no

Impulser styrer Online betting-valg

Artikkel er publisert: 25. Nov, 2016 kl. 9:23

DEL:

Impulser styrer Online betting-valg

En ny undersøkelse viser at gode bonus-tilbud trumfer lojalitet til brands, og tett på 65 prosent av alle veddemål inngått er lite planlagte.

Det er anerkjente Rocket Fuel som har kombinert statistikk fra egen markeds-brede plattform for programmatisk annonnsering og byrået Qualtrics, som har hentet data fra mer enn 1 530 aktive spillere i Italia, Storbritannia, Tyskland og Frankrike i en måned i 2016.

Det er ingen stor nyhet at mange spill settes på impuls, der følelser overstyrer det resonnerende, men i følge undersøkelsen har impuls-spillerne bare blitt enda flere de siste ti-årene. Undersøkelsen viser at over 62 prosent av all online betting er impulsivt og ikke planlagt. Tyskland viser seg som det meste spontane landet, med 68 prosent av spillene som spontant gjennomførte.

Undersøkelsen viser hvordan aktive brukere av spill på internett reagerer på annonsering. Hele 95 prosent av europeere som spiller på bettingsider, velger en annen nettside dersom det dukker opp et bedre tilbud. Rocket Fuel sine tall viser hvor hardt konkurranseutsatt spillindustrien er og hvordan brukere av bettingsider handler på et godt tilbud framfor å være lojal med sitt vanlige spillselskap. Frankrike ansees som landet med de mest lojale kundene, med bare 1,7 kontoer per spiller, mens Tyskland har et gjennomsnitt på 3 kontoer per spiller, noe som gjør det vanskeligere enn noensinne for merkevarer å differensiere seg for potensielle kunder.

Halvparten av de spurte sier at de satser større summer på viktige kamper, mens 44 prosent sier at de under store konkurranser satser på idretter de vanligvis ikke satser på. Store arrangementer som OL eller fotball- VM er derfor svært viktige for spillselskapene, og skaper både engasjement og inntekter.

I et så konkurranseutsatt og spontant datadrevet miljø blir reklame for online spill viktig, spesielt ettersom kunstig intelligens kan brukes til å forutsi det uforutsigbare for å drive og optimalisere reklamekampanjer. Forskningen støtter dette: Nøyaktig halvparten av forbrukerne i undersøkelsen sa at en annonse hadde minnet dem på å plassere en innsats.

Undersøkelsen sier ingenting om det norske online betting-markedet, som ansees som langt mer verdifullt enn både det tyske, britiske, italienske og franske.

Rolf Hansen/post@casino.no

Kommentarer

kommentarer