Casino.no

Medietilsynet vil ha pengespillreklame-stopp på dagtid

Artikkel er publisert: 9. Dec, 2016 kl. 11:24

DEL:

Medietilsynet vil ha pengespillreklame-stopp på dagtid

Medietilsynet er i kontakt med sine britiske kollegaer i Ofcom, i et forsøk på å stoppe pengespillreklamen rettet mot det norske markedet gjennom sendingene til TV3, MAX, FEM og Viasat4.

Både Lotteritilsyn og Medietilsyn har lenge jobbet for pengespillreklame-stopp på de nevnte kanalene som sender fra Storbritannia. Så langt har norske myndighetet møtt veggen i sendelandsprinsippet, som viser til gjeldende lov i landet reklamen sendes fra.

I Storbritannia innførte den britiske spillselskapsbransjen et eget vannskille tidligere i høst, der ingen pengespillreklame blir tv-sendt før klokken 21.00 om kvelden. Det norske Medietilsynet appellerer nå til britiske myndigheter på bakgrunn av initiativet til pengespillreklame-stopp i den britiske delen av iGaming-industrien.

Utfordringen til Medietilsynet er selvsagt at MAX, TV3, Viasat 4 og FEM ikke retter seg mot det britiske publikum, og derfor heller ikke er inkludert i “vannskillet” spillselskap som William Hill og Ladbrokes har innført. Disse spillselskapene retter heller ikke sin reklame mot det norske marked. De nevnte TV-stasjoner sender sin pengespillreklame mot det norske markedet, og der er helt andre spillselskap kjøpere av tv-reklamen.

Bakgrunn for henvendelsen er en undersøkelse Medietilsynet har foretatt av hvor mye pengespillreklame som sendes på dagtid fra disse fire TV-kanalene.

Det ble avdekket at FEM, MAX, TV3 og Viasat4 sendte til sammen 71 prosent av all reklame for pengespill og sponsorplakater på dagtid – før vannskillet klokken 21:00. Hver for seg varierer kanalenes andel fra 68 prosent til 74 prosent. I undersøkelsen har Medietilsynet plukket ut seks tilfeldig utvalgte 4-timers programbolker per kanal over seks forskjellige dager i løpet av en uke i mai 2016.

Pengespillreklame-stopp

Medietilsynet har sendt en henvendelse til Ofcom i et forsøk på å begrense pengespillreklamen fra britiske tv-kanaler som retter sendingene sine mot Norge. I brevet bes Ofcom arbeide for at disse tv-kanalene respekterer de bransjefastsatte sendetidsreglene i sendinger som rettes ut av landet.

– Disse sendetidsreglene en del av en bransjestandard som spillselskapene har forpliktet seg til på eget initiativ, og brudd på disse reglene kan slik vi har forstått ikke følges opp med sanksjoner. Vi ber likevel Ofcom om å se på saken, og vurdere hva som kan gjøres. Vi mener det er åpenbart urimelig at disse bransjestandardene ikke følges når sendingene rettes mot norske tv-seere, sier seniorrådgiver Linda M. Andersen i Medietilsynet.

Kim Rud Petersen i Betssongroup foreslo ingen spillreklame før klokka 21.00 under Innspillseminaret i Oslo i januar, ved at norske myndigheter regulerte det norske spillmarkedet gjennom en lisensiering. Senere har Betsson redusert deler av sin pengespillreklame før klokka 20.00 om kvelden i påvente av Stortingsmeldingen om fremtidens pengespillpolitikk i Norge. Denne er ventet i løpet av få uker.

http://www.casino.no/2016/tv-reklame-for-spillselskap-kun-pa-natta/

Rolf Hansen/post@casino.no

Kommentarer

kommentarer