Casino.no

Spillreklamen som er "gratis" Norsk Tipping kan ikke konkurrere med de utenlandske spillselskapene på bruk av reklame-millioner. En sannhet med klare modifikasjoner om vi skal tro bransjen selv.

Spillreklamen som er “gratis”

Artikkel er publisert: 1. Feb, 2016 kl. 19:06

DEL:

Norsk Tipping kan ikke konkurrere med de utenlandske spillselskapene på bruk av reklame-millioner. En sannhet med klare modifikasjoner om vi skal tro bransjen selv.

Fagsjef Bjørn Helge Hoffmann hadde under Innspillseminaret i Oslo et innlegg om det såkalte lisensparadokset. Det ble skissert i et søylediagram, der økt ansvarlighet var samsvarende lavere profitt for de utenlandske spillselskapene.

Hans Martin Nakkim argumenterte i mot dette:

http://www.casino.no/2016/bunnlinje-og-ansvarlighet-hand-i-hand/

Senere under paneldebatten fortalte administrerende direktør Torbjørn Almlid at Norsk Tipping sto for rundt 200 millioner kroner av det totale estimerte forbruket på 700 årlige reklame-millioner til tv-reklame.

– Vi kunne nok ha brukt mindre penger på dette, men da tror vi nordmenn lettere hadde funnet vegen til de uregulerte aktørene med innsatsene sine. Dette er et resultat av at vi føler oss pustet i nakken, og det beste hadde vært om denne formen for ulovlig reklame hadde forsvunnet fra tv-skjermene, sa administrerende direktør Almlid blant annet fra sitt sete i panelet.

http://www.casino.no/2016/tv-reklame-for-spillselskap-kun-pa-natta/

I den anledning hadde investor og spillselskap-gründer Morten Klein et innlegg i retning de reklamekanaler Norsk Tipping også bruker – som ikke er medregnet i selskapets oppgitte 200 millioner reklamekroner:

http://www.casino.no/2016/spillerens-opplevelse-det-viktigste/

Nær dobling

Under innspillseminaret ble det fra politisk hold og de frivillige organisasjonene vist til Rambøll-rapporten. Det er i denne Kulturdepartementet viser til tallet 700 millioner kroner.

http://www.casino.no/2015/ramboll-rapporten-var-feil/

Spillselskapene Betsson, Unibet, ComeOn, Guts og Cherry gikk så sammen og bestilte en ny rapport gjennomført av H2 Gambling Capital – Menon – rapporten. Dette er sjelden eller aldri fremme i spillpolitiske debatter.

I Menon-rapporten konkluderes det med 2,1 milliarder kroner i reklame.

Tilbake til innspillseminaret. Hans Martin Nakkim i ComeOn kommenterte administrerende direktør Almlids utsagn om 200 millioner med en replikk som trolig er nærmere sannheten enn det noen så langt har omtalt i norsk media.

– Norsk Tipping har veldig gunstige priser på reklamekjøp, som vi andre spillselskap ikke kan konkurrere med, sa Hans Martin Nakkim.

Det er ingen stor hemmelighet at de utenlandske spillselskapene har forhandlet seg frem til gode rabatter på reklame-spots gjennom tv-ruta. Dog kan de sannsynligvis bare se langt etter de avtaler Norsk Tipping sitter på.

I tillegg til de 200 millionene som det refereres til i Rambøll-rapporten, kan man legge til all reklame Norsk Tipping har på nettsider i de største mediehusene i Norge. Såkalte affilates, der mediehusene som en del av avtalen er kommisjonærer for Norsk Tipping. I tillegg er det Norsk Tippings langodds-utvalg det vises til i de fleste papiraviser, der man gjerne også finner reklame for alle Lotto-millionene du kan vinne.

I tillegg kommer reklameplakatene og skjermene som møter deg i kassa på matbutikken eller kiosken på hjørnet.

Politikerne har en stor oppgave foran seg når stortingsmeldingen om fremtidens spillpolitikk skal forfattes til høsten.

Rolf Hansen/post@casino.no

 

 

 

Kommentarer

kommentarer