Casino.no

Spillselskaper legger igjen billion-summer i sport og media Ferske tall viser at betting-bransjen har lagt igjen en halv billion pund i britisk tv-reklame siste tre år, og nylig ble et kenyansk spillselskap hovedsponsor for Hull i Premier League.

Spillselskaper legger igjen billion-summer i sport og media

Artikkel er publisert: 22. Aug, 2016 kl. 23:34

DEL:

Ferske tall viser at betting-bransjen har lagt igjen en halv billion pund i britisk tv-reklame siste tre år, og nylig ble et kenyansk spillselskap hovedsponsor for Hull i Premier League.

Det norske spillmonopolet stopper utenlandske spillselskap fra å legge igjen sponsorpenger i norske klubber og idrettslag, og det er flere delte meninger om den siden av saken som regjeringen skal ta stilling til i stortingsmeldingen som er ventet nærmere juletider.

I mellomtiden kan vi ta et skråblikk til Storbritannia, der mesteparten av spillreklamen i norske tv-stuer sendes fra. Til mange politikeres store forargelse, men som ikke er mulig å gjøre noe med i praksis.

Juli-tall fra Storbritannia forteller nemlig at utviklingen på kjøp av tv-reklame fra bettingbransjen har hatt en eksplosiv vekst de siste årene. De siste tre har for eksempel spillselskapene lagt igjen en halv billion pund på ren tv-reklame i Storbritannia. Det årlige kjøpet har steget fra 81.2 millioner pund i 2012 til 118.5 millioner pund i 2015. Det er 46 prosent stigning på tre år.

Går vi tilbake til 2013 viste tall fra ofcom-bransjen en økning i reklamekjøp av casino, bingo og sportsbetting-reklame på 500 prosent siden 2007.

Det stopper ikke der.

Spillselskapene er på full fart inn på fotballarenaene og draktene til verdenskjente og noe mindre kjente fotballklubber. For eksempel har PaddyPowerBetfair en fersk avtale om promotering på Nou Camp, bruk av Barcelona-spillere og i tillegg være verdensklubbens offisielle betting-partner.

Hurtigvoksende Betway har slått til i 2. bundesliga eller nivå 2 i tysk fotball. Der er det inngått 3- års avtale om stadion-promotering på hjemmearenaene til St. Pauli, Union Berlin, Eintracht Braunschweig, Karlsruher SC og Dynamo Dresden. Betway signerte hovedsponsor-draktavtale med Westham i fjor, og har et tilsvarende sponsorat med Premier League darts.

En like fersk avtale, men trolig noe mindre kjent, er den det kenyanske spillselskapet SportPesa har signert med overraskelseslaget Hull i Premier League. Tigrene annonserte før ligaåpningen hjemme mot Leicester sin mest verdifulle draktsponsor avtale gjennom tidene med spillselskapet, og i Afrika er sponsoratet kontroversielt fordi penger sendes ut over landets grenser.

Det er lett å forstå SportPesa som også har en bettingavtale med Arsenal, for interessen for Premier League er enorm i Afrika. Faktisk ser 400 millioner afrikanere kampene fra balløya hver uke, så de anslagsvis 9 millioner pund draktsponsoratet med Hull er verdt, har stor verdi for spillselskapet som ønsker å satse på flere kontinenter.

Så kan man undre seg over eventuelt hvor store summer spillselskapene er kapable til å legge igjen i samsvarende sponsorat-avtaler med norske idrettslag, utøvere og media-plattformer.

Rolf Hansen/post@casino.no

Kommentarer

kommentarer