Casino.no

TV-reklame for pengespill kun på natta Om konkurransevillkårene blir like gjennom et lisensregime, foreslår de største utenlandske spillselskapene å sende tv-reklame når de fleste sover.

TV-reklame for pengespill kun på natta?

Artikkel er publisert: 22. Jan, 2016 kl. 12:26

DEL:

Om konkurransevillkårene blir like gjennom et lisensregime, foreslår de største utenlandske spillselskapene å sende tv-reklame når de fleste sover.

Det var et godt oppmøte i Kulturdepartementets lokaler under Innspillseminaret torsdag. En rekke frivillige organisasjoner og foreninger var representert i tillegg til de største spillselskapene, administrasjon og politikere.

Av presse var det kun casino.no- redaksjonen som hadde funnet tid å sette av til debatten, som skal konkluderes ned i en stortingsmelding til høsten.

Et av flere temaer som ble berørt både fra talerstol og senere i paneldebatt, var den svært omtalte tv-reklamen fra de utenlandske spillselskapene.

Det var en rød tråd i innleggene fra alle de frivillige organisasjonene og foreningene, at denne formen for pengespillreklame måtte modereres til et minimum eller forsvinne helt fra norske tv-skjermer.

Dette ble også forsterket av innleggene til idrettspresident Tom Tvedt, administrerende direktør i Rikstoto, Harald Dørum og ikke minst paneldeltaker Torbjørn Almlid, som er administrerende direktør i Norsk Tipping. Generalsekretær i Actis, Mina Gerhardsen, var også klar på at denne reklamen måtte norske myndigheter etterstrebe å få fjernet fra skjermene.

Lovlig reklame

– Norsk Tipping står for rundt 200 millioner kroner av det estimerte totalbeløpet på 700 millioner som det årlig kjøpes tv-reklame for. Vi kunne nok ha brukt mindre penger på dette, men da tror vi nordmenn lettere hadde funnet vegen til de uregulerte aktørene med innsatsene sine. Dette er et resultat av at vi føler oss pustet i nakken, og det beste hadde vært om denne formen for ulovlig reklame hadde forsvunnet fra tv-skjermene, sa administrerende direktør Almlid blant annet fra sitt sete i panelet.

Han gjentok dermed deler av synspunktet til Gerhardsen i Actis.

Statssekretær Bård Folke Fredriksen, som møtte i stedet for kulturminister Linda Hofstad Helleland, skjøt så inn en replikk:

– Norsk lovgivning kan ikke overstyre andre lands lover og regler. Disse TV-kanalene bryter ikke lovgivningen i de landa de sender fra, og dermed får vi ikke gjort noe med denne pengespillreklamen, kunne Folke Fredriksen melde til både Gerhardsen og Almlids store overraskelse.

Går med på kutt

Betssons representant Kim Rud Petersen kunne fortelle at bransjen var villig til å være løsningsorientert også i forhold til tv-reklamen. Med dagens konkurransesituasjon er det ikke mulig å regulere reklamen i forhold til mengde og når den sendes, men i et lisensregime er dette noe som kan endres på.

– Når det gjelder markedsføring i et lisensregime, så er vi veldig positive til å være med å se på hvordan vi kan begrense reklametrykket i forhold til både tidsbegrensninger, når på døgnet reklamen kan sendes, til hvilke tv-programmer reklamen kan sendes, og hvordan vi kan løse dette med sponsing, sa Kim Rud Petersen.

Han ble fulgt opp av Morten Klein fra Cherry og SpilleAutomater.com:

– I et lisenssystem kan man for eksempel sette som forutsetning at det er forbudt å reklamere for pengespill før klokka 23 om kvelden, sa investoren og gründeren i sitt siste innlegg.

Rolf Hansen/post@casino.no

 

 

Kommentarer

kommentarer