Casino.no

Norsk Tipping-spillsikkerhet i ventekø på Lotteritilsynet

Artikkel er publisert: 8. Apr, 2017 kl. 17:21

DEL:

Norsk Tipping-spillsikkerhet i ventekø på Lotteritilsynet

Bergenseren spilte ti vinnende dobler hos Norsk Tipping, men fikk alle spill annulert etter at sluttresultat forelå med begrunnelse om feilsatt odds. Spilleren klaget avgjørelsen inn til Lotteritilsynet. Et halvt år senere har han fortsatt ikke fått svar. 

Casino.no har fått tilgang til mail-utvekslingen mellom spilleren fra Bergen og kundeservice hos Norsk Tipping, og senere med Lotteritilsynet. Utgangspunktet er at bergenseren setter ti forskjellige dobler med tre forskjellige spillobjekt i Champions League-kampen mellom Atletico Madrid og Bayern Munchen  28. september i fjor som et av dobbel-objektene. Disse kunne ikke singelspilles hos Norsk Tipping, så derfor måtte spilleren kombinere med et annet objekt.

1: Bayern München Under 0.5 mål til 5.25 i odds
2: Bayern München Under 1.5 mål til 2.35 i odds
3: Bayern München Under 2.5 mål til 1.50 i odds

Alle spillene går inn (inkludert komboojekt), men Norsk Tipping kansellerer doblene og spilleren får kun utbetalt for komboobjektet. Dette får han først vite lenge etter at kampene er blåst av.

Han kontakter kundeservice til Norsk Tipping via chat, som begrunner annuleringen med åpenbart feilsatt odds. Dagen etter skriver han en mail til Norsk Tipping:

– Jeg forstår selvsagt at odds som er satt feilaktig på grunn av tastefeil eller lignende kan kanselleres. Det ser også ut som dette er tilfellet på spill 2 og 3 da oddsen kan ha “byttet plass” på spillalternativene. Helt ok. Det aksepteres. Når det gjelder spill 1, derimot, så kan jeg virkelig ikke se at det kan ha vært noen tastefeil. Oddsen ligger noen knepp høyere enn resten av markedet, men som et seriøst spillselskap så kan dere ikke bare kansellere spill når dere rett og slett har bommet på vurderingen av et utfall. Det er derfor på sin plass at dere utbetaler full premie på de fire kupongene hvor jeg har satt spillet Bayern München Under 0.5 mål, skriver mannen i mailen.

Han legger også ved en skjermdump som tydelig viser at Norsk Tippings odds på det ene spillobjektet lå marginalt over resten av markedet.

4. oktober får han svar med avslag og henvisning til spillereglenes paragraf 5.1.2.1. Norsk Tipping viser til åpenbart feilsatt odds på alle tre objekt. Spilleren får tilbud om å klage avgjørelsen inn for Lotteritilsynet. Det svarer han et direkte ja på.

Kundekonsulenten hos Norsk Tipping svarer samme dag på mail:

– Din henvendelse videresendes til Lotteritilsynet innen gjeldende frist på 30 dager. Du vil deretter få svar derfra. Lotteritilsynets avgjørelse er endelig, står det å lese i mailen signert kundekonsulent Trine Nilsen.

6. desember ber bergenseneren om å få en bekreftelse på at Norsk Tipping har videresendt saken til Lotteritilsynet, da han fortsatt ikke har hørt noe fra Førde. Til svar får han følgende:

– Vi beklager at denne saken har tatt litt tid. Norsk Tipping sendte all nødvendig dokumentasjon til Lotteritilsynet i midten av oktober, men brevet ble skadet i postgangen og kom derfor i retur til oss. Her har brevet blitt liggende inntil nylig. Det kan derfor bekreftes at dokumentasjonen nok en gang har blitt videresendt til Lotteritilsynet og at du får svar derfra så fort som de har fått satt seg inn i saken. Vi beklager så mye for ulempene dette har medført til deg som kunde, skriver teamleder Torun Skar.

18. januar tar spilleren kontakt med Lotteritilsynet for å høre siste nytt i saken sin. Han får svar 26.januar på mail.

– Jeg kan bekrefte at vi har mottatt klagen fra Norsk Tipping. Vi jobber med behandle den og jeg håper at vi vil få sendt deg et svar i løpet av neste uke, skriver rådgiver Trygve Hermansen i tilsvaret.

22. februar kontakter spilleren Lotteritilsynet på nytt, for han har ikke hørt noe tilbake om utfallet av klagen. Svaret kommer dagen etter:

– Jeg beklager at vi ikke har fått behandlet din protest. Vi jobber med saken, men på grunn av vinterferie denne uken, vil vi nok ikke klare å få avsluttet saken før i neste uke, skriver Trygve Hermansen denne gangen.

19. mars purrer bergenseren på nytt. Svar har han enda ikke fått.

Spillsikkerhet? 

Casino.no har prøvd å nøstet i saken, men nevne Trygve Hermansen har heller ikke besvart våre spørsmål til Lotteritilsynet.

Norsk Tipping annulerte altså spillet i ettertid. Hva skjer om Norsk Tipping åpenbart setter feil odds, men spilleren like vell ikke vinner penger på spillet sitt. Vil de da tilbakebetale innsatsen? Ville det ikke vært mer ryddig og seriøst og voidet spillet før resultatet forelå? Det kan da ikke være slik at man skal avvente å se om spilleren vinner penger, før man finner paragrafer i reglementet man kan vise til for å ikke betale ut gevinsten?

– Ved tilfeller der vi må kansellere spill på et objekt, settes odds på gjeldende objekt til 1.0, uavhengig av hvilket resultat kunden har spilt. Når vi oppdager noe som gjør at vi må kansellere et objekt, gjøres dette umiddelbart. Dessverre fremgår ikke kanselleringen av objektet på kupongen før premievalidering av siste objekt som inngår i kombinasjonen. Med andre ord – kunden får ikke beskjed om at et av objektene i kombinasjonen er kansellert før siste kamp i kombinasjonen er spilt. Vi jobber med en endring hvor statusen vil fremkomme med en gang objektets status endres, sier Roar Jødahl i Norsk Tipping.

Er det vanlig at en klagende kunde må vente 6 måneder før saken blir behandlet? Dette må da ha noe med spillersikkerhet å gjøre?

– Vi har 30 dager på oss til å oversende spillerens klage fra oss til Lotteritilsynet. Hvor lang saksbehandling Lotteritilsynet har, må du spørre tilsynet om, avslutter kommunikasjonsrådgiver Roar Jødahl.

Rolf Hansen/post@casino.no

 

Kommentarer

kommentarer