Casino.no

Trekker Lotto for retten Norsk Tipping drar det utenlandske spillselskapet Playcherry for norsk rett. Det står om den eksklusive bruken av ordet Lotto i markedsføringen av nettspill.

Trekker Lotto for retten

Artikkel er publisert: 19. May, 2017 kl. 14:23

DEL:

Trekker Lotto for retten

Norsk Tipping drar det utenlandske spillselskapet Playcherry for norsk rett. Det står om den eksklusive bruken av ordet Lotto i markedsføringen av nettspill.

Norsk Tipping lanserte lykkespillet Lotto i 1986, og ble i 2004 oppført i varemerkeregisteret. Registreringen gjør at Norsk Tipping har enerett til å bruke navnet i kommersielt øyemed. Oppføringen ble fornyet i 2014. Siden 1987 har lottotrekningene fått fast sendeflate på NRK, og det statseide spillselskapet på Hamar opplyser at de har brukt enorme summer på å bygge opp lykkespillet Lotto gjennom markedsføring. Nå føler de merkenavnet krenket av en utenlandsk aktør.

Siden 2011 har Norgesspill.com, som eies av Playcherry, reklamert med ulike lottospill til sine spillere. Mot slutten av 2016 tok Norsk Tipping kontakt med det Malta-baserte spillselskapet , og ba om å fjerne Lotto-betegnelsen fra nettsidene. Det aksepterte ikke Playcherry, og Norsk Tipping la derfor ned påstand om midlertidig forføyning for å stoppe Norgesspill.com i å benytte ordet «lotto» videre i sin markedsføring.

Dette betyr i klartekst at domstolen legger ned et midlertidig forbud mot bruken av Lotto for andre enn Norsk Tipping. Playcherry svarte med å gå til søksmål mot Norsk Tipping for å få kjent selskapets registrering av varemerket Lotto for ugyldig.

– Vi mener at Lotto er en såkalt «generisk betegnelse», og at det aldri burde vært registrert som eget varemerke. Søker man på internett på lotto får man over 115 millioner treff. Ordet Lotto er en betegnelse på et spill, og ikke noe som tilhører Norsk Tipping eksklusivt, sier Playcherrys advokat, Jan Magne Juuhl-Langseth, i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig til VG.

Saken var opprinnelig berammet for Hedmark Tingrett på Hamar denne uka, men nå skal lagmannsretten ta stilling til om saken kan gå for retten i samme by som Norsk Tipping holder til. Det er derfor ventet at saken vil gå for åpne dører i juni.

Ordet Lotto har sin opprinnelse fra Italia på 1700-tallet, og er allment brukt i samfunnet. Playcherry viser til den ferske “potetgulldommen” der Maarud tapte mot Orkla i å beholde varemerket potetgull som sitt eget. Termos, vaselin, q-tip og miksmaster er andre eksempler på varemerker som er blitt så utbredt og allment, at selskapene som fant opp produktene først, mistet eneretten til å bruke navnet.

Det er nemlig slik at om et varemerke blir degenerert kan man ikke forhindre at konkurrenter plukker opp bruken av dette. Det er dog opp til 3.part å gå til administrativ overprøving eller ta ut søksmål for domstolen for å få eksisterende merker slettet med bakgrunn i degenerering.

– Mange markedsførere mener det er en anerkjennelse at varemerket går inn i dagligtalen. Men det baserer seg nok på manglende kunnskap om varemerker og varemerkebeskyttelse. Blir et varemerke degenerert, så kan du ikke forhindre at konkurrenter bruker merkevaren du har bygd opp. Økonomisk kan det føre til store tap, sier avdelingsdirektør Otto Scharff i Patentstyret til Dagens Næringsliv.

Søker du etter «Lotto» på Google, så får du over 125 millioner treff. Når det gjelder spillselskapet Norgesspill.com tilbyr de sine kunder flere typer lotto-lignende spill. Derav Powerball, Eurojackpot, Dinolotto, MegaMillions, Euromillions og Lotto649.

Disse er svært populære blant nordmenn som liker å spille mot de pengestinne millionpottene i utenlandske lotterier:

http://www.casino.no/2016/13-milliarder-kroner-potten-hos-spilleautomater-com/

Rolf Hansen/post@casino.no

 

 

 

Kommentarer

kommentarer