Casino.no

Barn i pengespill-omtale fra Lotteritilsynet Lotteritilsynet mener lekende barn best skildrer økningen i Norsk Tippings grasrotandelen.

Barn i pengespill-omtale fra Lotteritilsynet

Artikkel er publisert: 9. Jan, 2018 kl. 14:35

DEL:

Barn i pengespill-omtale fra Lotteritilsynet

Lotteritilsynet mener lekende barn best skildrer økningen i Norsk Tippings grasrotandelen.

Britiske myndigheter er på offensiven mot TV-reklamen fra de internasjonale spillselskapene. Ferske tall viser at 25 000 barn i alderen 11-16 er problemspillere. Ytterligere 36 000 fra samme aldersgruppe ligger i faresonen. I Storbritannia har noen spillselskap blant annet utviklet apper for  smarttelefon-generasjone. Disse byr på få eller lite avanserte hinder for de under 18 år. Det er nå en debatt i Storbritannia om å ta grep. For å få sette en stopper for betting-eksponeringen rettet mot barn og unge.

Sist uke kunne Vårt Land fortelle at de samme internasjonale spillselskapene brukte tegneseriefigurer og gratisspill for å nå fram til barn i England. Spillselskapet 888group ble blant annet trukket fram.

Norske myndigheter har også varslet grep mot europeiske pengespill på de kommersielle TV-kanalene som sender sine signal fra utlandet. Her vil regjeringen forby den internasjonale spillselskap-reklamen TV-husene MTG og Discovery sender daglig. Dette for å beskytte den norske pengespillpolitikken,  enerettsmodellen og de rundt 120 000 nordmennene med risikabel spillatferd.

Norsk Tippings grasrot-andelen har vært en suksess siden oppstarten i 2009. Fram til 31. desember hadde ordningen generert over 2 milliarder kroner til frivillige lag og organisasjoner. I 2017 utbetalte grasrotordningen 455 millioner kroner til det frivillige Norge.

Fram til nå har grasrotandelen vært 5 prosent av innsatsen nordmenn legger igjen hos Norsk Tipping. Alle spillere kan dedikere sin egen grasrotmottaker. Fra 1. januar gikk denne opp til 7 prosent. Det betyr mer til frivillighet. Eller 7 kroner for hver 100-lapp du spiller for hos Norsk Tipping.

Billedgjør formålet

Før helgen kjørte Lotteritilsynet en betalt annonse på Facebook for å
få ekstra oppmerksomhet rundt fagbloggen på hjemmesida. Tema var økningen i grasrotandelen. Blikkfanget i annonsen var en tegning av glade barn i fri leik.

Da er selvsagt spørsmålet hvorfor et tilsyn velger å bruke barn i billedgjøring av omtale, der pengespill er inngangen til at grasrotandelen genererer mer økonomisk støtte? Er det
ikke bedre vis å illustrert hva grasrotandelen går til enn ved bruk av
smilende barn som leker?

– Vi har brukt et lite beløp på Facebook for å nå ut med informasjonen
om endringene i grasrotordningen. Bildet er tenkt å illustrere frivillig aktivitet, bredde og hvem pengene kan gå til. Vi får flere  henvendelser om hva endringene i forskriften betyr for frivillige lag og organisasjoner. Fagbloggen bruker vi som en kanal til å dele
informasjon og svare ut spørsmål, sier seniorrådgiver i Lotteritilsynets kommunikasjonsavdeling, Bjørn Leirdal.

I teksten hadde Lotteritilsynet også laget en lenke. Der leseren kunne klikke seg direkte inn på hjemmesiden til Norsk Tipping. Er det et tilsyns oppgave å sende folk inn på nettsiden til et pengespillselskap de har mandat til å ettergå i sømmene? Er det det statlige tilsynets oppgave å fortelle folk hvordan de støtter grasrotandelen. Gjennom å spille hos Norsk Tipping?

Etter at Casino.no tok kontakt ble lenken til Norsk Tippings hjemmeside erstattet med Kulturdepartementet sine.

– Vi linket opp til nettsidene til Norsk Tipping fordi det er mer informasjon om endringene i Grasrotandelen på sidene deres. Vi ser i ettertid at vi heller kunne lenket til Kulturdepartementet og har nå endret dette, avslutter Bjørn Leirdal

Barn i pengespill-omtale

I Norge har de europeiske spillselskapene ikke benyttet barn eller unge i sine TV-reklamer.

Derimot eksponeres barn lett for nettspill og kjøp av tilleggstjenester til flere tusen kroner. Dette uten at de kanskje selv forstår at kjøp av figurer og pakker belastes foreldrenes kredittkort.

Norsk Tipping har også tidligere benyttet barn i sin markedsføring. Det med Lotteritilsynets velsignelse. Man skiller der mellom profilering av pengespill, og formålet overskuddet fra disse spillene går til. Man anser ikke det å spille på følelser med barn involvert i sine reklamefilmer, for å være det samme som å oppfordre folk til å spille hos Norsk Tipping.

Det er et “smutthull” i både Norsk Tipping og Rikstotos egne vedtekter.

  • 2.3 Spilloperatørene må ikke rette markedsføringen mot personer under 18 år.
  • 2.4 Spilloperatørene må ikke bruke personer under 18 år i markedsføringen.

http://www.casino.no/2016/norsk-tipping-reklame-vekker-harme/

– Bruk av barn i reklame fordrer særlig grad av varsomhet og er derfor underlagt særlig regulering. Så også i myndighetenes retningslinje for markedsføring av pengespill. Det er verken lovlig, ønskelig eller aktuelt å bruke barn i produktrelatert reklame. Samtidig er det viktig for Norsk Tipping å fortelle befolkningen om selskapets samfunnsrolle. Eller hva overskuddet går til. Hele Norsk Tippings overskudd går til samfunnsnyttige formål, og en betydelig del av det kommer barn og unge til gode. Synliggjøring av overskudd er eksplisitt unntatt retningslinjen, sa kommunikasjonsrådgiver i Norsk Tipping Roar Jødahl til casino.no den gang.

Rolf Hansen/post@casino.no

Kommentarer

kommentarer